1. Het bobobeeldje
2. Het groene vuur
3. De Linkadoors
4. Aboe-Markoeb
5. Het geheim van Slappe Bizon
6. De paarse futen
7. De lolifanten
8. De matras van Madras
9. Kouwe kwibus
10. Arthur de vetvogel
11. De Wallabieten
12. De gouden kabouter
13. Baringo
14. Nero tegen de F.F.F.
15. Toffe Theo
16. Mama Kali
17. De blauwe mannen
18. De woefwasserij
19. De Nerotiekers
20. De dolle Dinas
21. De kakelende kaketoe
22. Hoed je voor Kastar
23. De Paprikanen
24. Magellaan II
25. Zongo in de Kongo
26. De gele gorilla
27. De totentrekkers
28. Iwan, de verschrikkelijke
29. De ring van Moefti
30. De rosse rupsen
31. Patati patata
32. Zwarte november
33. Het lachvirus
34. Prinses Lovely
35. De mosterd van Abraham
36. De blauwe blommebloem
37. Zwoele Charlotte
38. De man zonder gezicht
39. De groene slapjanus
40. De sluikslapers
41. Ottoman de veertiende
42. Het kwade oog
43. De straal van Oemtata
44. De verdwenen Ming
45. De kroon van Neptunus
46. De wensring
47. De groene gravin
48. De paardekop
49. De vleugeltjes van Xopotl
50. De Jinkaboems
51. De blauwe walvis
52. De dolle vloot
53. De Clo-Clo-Clan
54. De wraak van de grote Clo
55. De zesde kabouter
56. Het geheim van Jan Spier
57. Hannibal
58. Mister Nobody
59. De kat van Katmandoe
60. Het theepotje des konings
61. De Nerobloemen
62. De planeet Egmont
63. De zweefbonbons
64. De smaragdgroene pletskop
65. Daris doet het
66. De verdwenen nero
67. De V-machine
68. De P.P. safari
69. De grote loebas
70. Papa Papoea
71. De vierkante mannen
72. Het kasteel der zuchten
73. Het spook van zoetendaal
74. De A-straal
75. Het gouden hart
76. De oliespuiter
77. Allemaal beestjes
78. De groene steenbok
79. De pierewaaiers
80. De batavieren
81. Het monster van Sarawak
82. De sprekende draak
83. De zonen van Dracula
84. Het bierkanaal
85. De zwarte toren
86. De bom van Boema
87. De ring van Balderic
88. De terugkeer van Geraard de Duivel
89. De gouden patatten
90. De orde van de wellustige wezel
91. Koeketiene
92. De teen van Salomon
93. De verdorven stad
94. Kiwi, de kiwi
95. Het beest zonder naam
96. Hela de heks
97. Okkerdomme
98. Joske de wreker
99. Baraka
100. De Neroberg
101. De dood van Pietje
102. De bende van Lamu
103. Het jaar van Ricardo
104. De Indiaanse neusfluit
105. De kleine pieterman
106. De gelukbrenger
107. De verloren zee
108. De wraak van Nganga
109. Beo is back
110. De "Z" van Zottebie
111. De Adhemar bonbons
112. Nerorock
113. Man van Europa
114. De verschrikkelijke tweeling
115. De bibberballon
116. De zwarte piraat
117. De boze tongen
118. De gouden hemelkijker
119. De gladde figaro
120. De drie wrekers
121. De grote geheimzinnigaard
122. Barbarijse vijgen
123. Wonderboy
124. De kroon van Elisabeth
125. De steen van Abraham
126. De kolbak van How
127. Doe de Petoe
128. De Kolokieten
129. De hond van Pavlov
130. De duivelsklauw
131. De prinses van Wataboeng
132. Ijskoud geblaas
133. De muurloper
134. Het spook uit de Zandstraat
135. Het achtste wereldwonder
136. Singbonga
137. De roos van Sakhti
138. De held der helden
139. Operatie ratsjenko
140. De blauwe woestijn
141. Bompanero
142. De staf van Bompa
143. De dood van Bompa
144. Palermo
145. Het Adhemar-elixir
146. De blauwe broertjes
147. De dolle steek
148. Windkracht 2000
149. De vijfurenboom
150. De grote Shimboem
151. Het hik-virus
152. Leopold 5
153. De orde van de lange tenen
154. De Gulfstreum
155. De Erfenis van Millaflotta
156. Kweetnie
157. Het Bio-Bao-virus
158. Kroonprins Petoetje
159. De Bonobo's
160. Wolken van vreugde
161. De Hemelse vrede
162. De bol van Timotheus
163. Zilveren tranen

14. Nero tegen de F.F.F.

Titel in originele taal: Nero tegen de F.F.F.
ISBN-nummer: 9002-15589-1
Eerste druk: 1968
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Tekenaar: Marc Sleen
Scenarist: Marc Sleen

Het zit er bovenarms op tussen Madam Nero en haar beste vriendin Madam Pheip. Ze hebben slaande ruzie en Nero zit er middenin. Onze held vlucht dan maar weg naar zijn geniale zoon Adhemar die net klaar is met het ontwerp van een nieuwe supercomputer die hij de lichtgroene noemt. De computer kan antwoorden op alle vragen behalve op de emoties van de mens. Omdat Nero vindt dat zijn zoon te hard werkt verplicht hij de jonge professor om een luchtje te gaan scheppen in de gezonde buitenlucht.

In het Park is Nero zo gefocust op het spelen van spelletjes dat hij niet dadelijk doorheeft dat Adhemar van onder zijn ogen werd ontvoerd. Hij roept zijn zoon en speurt het park af maar krijgt geen gehoor. Hij gaat dan maar naar huis waar hij ten rade gaan bij de Lichtgroene. Deze weet het antwoord en geeft aan dat Adhemar werd ontvoerd door de Force de Frappe Française, kortweg de F.F.F. en reeds in Bretagne zit. Omdat Mijnheer Pheip een mondje Frans spreekt vertrekken ze samen met de Adhemar-II raket naar Frankrijk waar ze na een korte vlucht landen op het dak van het commandocentrum in Bedon de Bouillie. Mijnheer Pheip doet zich voor als een voorname Franse minister en zijn assistent en worden naar de commandant van de basis gebracht. Die vertelt de minister maar al te graag dat ze Adhemar ontvoerd hebben om een belangrijke opdracht te vervullen. Hiervoor wordt hij naar een geheime basis in Frans-Polynesië gevlogen. Nero weet genoeg en de achtervolging kan beginnen.

Met de Adhemar-II hebben ze het toestel waarin Adhemar zit snel ingehaald. Nero zijn plan is om op de vleugels van het vliegtuig te springen en zo binnen te dringen om zijn zoon te redden. Hij misrekend zich echter en springt naast het toestel waardoor hij in vrije val naar beneden duikelt. Na de record brekende val komt hij in het water van de Stille Zuidzee terecht. Hij krijgt snel het gezelschap van Pheip omdat die niet met de raket kan vliegen en op enkele meters van Nero neerstort. Na een zware zwempartij en met de hulp van enkele dolfijnen kunnen de mannen een klein verlaten eilandje bereiken. Ze zullen niet meer verdrinken maar zonder eten of drinken zijn ze toch verloren. Na enkele dagen beginnen ze zelfs te hallucineren en dingen te zien die er niet zijn. Gelukkig weten ze op het thuisfront van de reddingsactie en wanneer het allemaal wat lang duurt schieten Petoetje en Patatje in actie. Ook zij ondervragen de Lichtgroene en komen zo achter de precaire situatie van hun pleegvader en hun oom. Wie beter kunnen ze ter hulp roepen dan hun goede vriend Kapitein Oliepul. Ze hebben geluk want de kapitein is net terug van een tocht naar China en kan samen met Madam Pheip naar de coördinaten van de twee pechvogels varen.

Aan boord van "His Majesty Pull" besluiten ze om de reddingsactie verder te zetten en door te varen naar Frans-Polynesië. Na een paar dagen komt het eiland Moeroeoa in zicht en wordt een strijdplan opgemaakt. Madam Pheip moet de schildwacht bezig houden terwijl haar echtgenoot voor afleiding moet zorgen. Nero zal dan ongemerkt het kamp binnendringen om op zoek te gaan naar zijn zoon. Het plan lijkt te werken en Nero heeft zijn zoon snel gevonden. Helaas zal blijken dat een militair kamp binnendringen toch niet simpel is en alle drie worden ze gearresteerd. Ze worden door de soldaten voorgeleid bij Generaal Ducanon die hen ondervraagt. Adhemar wil er niets van weten en eist dat zijn familie wordt vrijgelaten. Indien niet dan zal hij niet verder werken aan de supercomputer die hij voor hun aan het ontwikkelen is. De Generaal doet alsof hij akkoord gaat maar hij sluit iedereen op in een beveiligde kamer. Overtuigd dat alles in orde is werkt Adhemar verder tot de grootste computer ter wereld eindelijk af is. Alvorens het resultaat aan de generaal te melden doet hij echter eerst een test waardoor hij te weten komt dat zijn familie helemaal niet veilig thuis zit maar wel degelijk nog steeds gevangen zit op de basis. Het jonge genie confronteert de generaal met zijn bevindingen maar nu de computer af is heeft deze Adhemar niet meer nodig en sluit hem op zijn beurt op bij de anderen.

Enkele weken gaan voorbij vooraleer Kapitein Oliepul onraad begint te rieken en op zoek gaat naar zijn vrienden. Hij bespiedt het kamp en overhoort de bewakers die klagen over het feit dat ze nooit vakantie krijgen. Dat geeft de kapitein een idee. Met een drakenkostuum dat hij vanuit China heeft meegebracht kan hij de militaire de daver op het lijf jagen. Hoewel niet iedereen in draken geloofd raakt hij zo wel tot aan de gevangenis van zijn vrienden om ze te bevrijden en snel terug naar de sleepboot te gaan. De militairen laten begaan omdat de generaal een tijdbom aan boord van het schip heeft geplaatst. Hij weet echter niet dat de bom werd gevonden door Adhemar en dat Nero ze terug naar afzender heeft gestuurd. Onze vrienden zijn reeds op open zee wanneer de bom tot ontploffing komt en de basis, met daarin de nieuwe computer, totaal vernietigd wordt. De generaal is woedend maar dankzij de rookgordijnen van Madam Pheip kunnen ze veilig terugkeren naar de haven van Antwerpen. Bij het vallen van de avond is iedereen thuis en kan het fornuis aangestoken worden voor een nieuw wafelfestijn.

Opgemerkt:

  • Adhemar wordt ontvoerd en naar "Bedon de Bouillie" gebracht. Vrij vertaald is dat "Papbuik".
  • Het eiland Moeroeoa is een verbastering van Mururoa, een atol dat behoort tot de Tuamotueilanden van Frans-Polynesië.
  • Marc Sleen verwijst ook in dit album naar de strijd tussen Vlamingen en Walen wanneer hij aangeeft dat de Vlamingen een bittere smaak hebben.
  • In het album wordt vaak verwezen naar Charles. Daarmee wordt Charles de Gaulle bedoeld. De Gaulle was de opperbevelhebber van het Franse leger in W.O.II en werd later President van de Republiek.