Wanneer Wiske voorbij het Steen in Antwerpen loopt hoort ze stemmen op een werf waar niemand aan het werk zou mogen zijn. Zoals steeds kan ze haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat ze naar binnen. Ze treft er een oud toveratelier aan en in de aangrenzende kamer zijn oude bekenden aan het graven. De Zwarte Madam en haar helpers Knudde en Lange Wapper. Achter hun rug kan Wiske in het toverboek lezen wat de Zwarte Madam haar bedoeling is. Ze wil haar wreken op de mensheid door de Kist der kwellingen te openen. Ze leest ook hoe de kwelgeesten moeten bedwongen worden mochten ze losgelaten worden. Iets dat Wiske in haar geheugen moet prenten. Helaas stoot Wiske een fles om waardoor de Zwarte Madam gealarmeerd wordt. Haar kompanen kunnen Wiske overmeesteren en ze spreekt een toverspreuk uit waardoor ze Wiske haar geheugen steelt en in een flesje steekt. Omdat Wiske nu willoos is wordt ze gewoon vrijgelaten.
De graafwerken waren dus om het Kistje te vinden en nu het eindelijk gevonden is kan de Zwarte Madam deel twee van haar wraak uitvoeren. Het kistje kan immers enkel geopend worden met een sleutel die toehoort aan de voorzitter van de Spokenbond. Als sinds jaar en dag is dit Sus Antigoon. De toverkol dreigt om de volledige wijnvoorraad van Sus Antigoon te vernietigen als hij haar niet voordraagt als voorzitter bij de volgende verkiezingen van de spokenbond die binnenkort gehouden zullen worden. Als Antigoon geen wijn krijgt zal hij voor eeuwig verdwijnen. Het spook heeft dan ook geen keuze en gehoorzaamt de heks.
Thuis is iedereen ongerust omdat Wiske niet is thuisgekomen. Ze zijn dan ook opgelucht wanneer het ziekenhuis belt dat Wiske werd binnengebracht. Ze is echter haarzelf niet en is haar geheugen volledig kwijt. Men moet dus achterhalen wat er gisteren is gebeurd. Ze vinden een aanknopingspunt dat hen naar het Steen brengt. Daar ontdekken ze de bende van de Zwarte Madam en met een list kunnen ze Lange Wapper overmeesteren. Ze kunnen hem overtuigen om te vertellen wat er gebeurd is. Suske gaat terug naar het Steen en stelt voor om het flesje met Wiskes geheugen te ruilen tegen Lange Wapper. De heks weigert omdat Wiske alles weet maar Knudde wil zijn vriend terug en stemt toe. Hij ontfrutseld het flesje en gaat akkoord met de ruil. Nu ze het geheugen terug hebben kunnen ze Wiske genezen maar laat die nu net via haar slaapkamerraam weggeglipt zijn.